Mezera v jídelníčku? Alkohol.


Už je to nějaký pátek, co jsem otevřela správce webu a začala psát příspěvek. První adventní víkend u nás doma proběhla scénka jak z filmu a (konečně) přinesla inspiraci pro článek. A můžu říct, že díky přípravě na Vánoce na něj došla chvíle teď. Co se stalo?


Přišla jsem domů po službě, dala si kafe a nechala se od Kuby vyhecovat, abychom šli do posilky. Po cestě domů jsme se domlouvali co si dáme (teda ohřejeme) k večeři. Doma se mě Kuba zeptal, jestli budu večer pracovat a jestli jo, tak půjde na pivko. Pracovat budu, takže oukej. Začíná se oblíkat s tím, že mu za osm minut jede šalina. Říkám si (nahlas): "No to je super, takhle bez večeře, na tři pivečka a pár chlebů s roastbeefem a majo. Tos do tý posilky vůbec nemusel a mohl sis pospat na gauči." Neberte to špatně, ale Kuba si řekl, že do září vyseká sixpack a jako správná žena mu neházím klacky pod nohy, ale sem tam ho směřuju k cíli :D .


Proč je alkohol po cvičení špatně?


Podívejte, když jedete na celý den na kolo, ženská si malý a chlápek velký pivo, je svět v pořádku. Když jdete s kámošmema na jedno, dvě, jednou za čas, je to taky fajn. Když ale chci něčeho dosáhnout, třeba redukovat hmotnost nebo nabírat svalovou hmotu, je alkohol brzda, ne-li zpátečka.


1) Energie navíc


Možná vás to překvapí, možná ne, ale sám čistý alkohol, tedy ethanol má v 1 g skoro dvojnásobné množství energie, než gram sacharidu nebo bílkoviny. Takové dvě skleničky vína jsou přibližně 20 % doporučeného příjmu energie za den. To máte jak půlku Milky. Ve většině případů ho navíc pijete k vaší běžné denní stravě. To znamená, že navyšujete svůj celkový příjem.


Jak tělo alkohol zpracovává? Jelikož to není žádná složitá molekula, dobře se vstřebává. Pro tělo je nežádoucí, takže je z 90 % rychle zpracováván v játrech a je přeměněn na energii - přesněji řečeno na acetát, ten je aktivován na acetyl-CoA, který je využit v citrátovém (Krebsově) cyklu, nebo pro tvorbu mastných kyselin.


A to se bavíme o čistém alkoholu. Co potom takový drink s colou, džusem, smetanou,...


2) Zvyšuje apetit


Znáte to, po párty je vám ve tři ráno burger nebo párek v rohlíku málo. Proč? Protože alkohol negativně ovlivňuje tvorbu hormonu leptinu. Ten je jedním z hlavních regulátorů pocitu sytosti. Alkohol jeho produkci snižuje až o polovinu.


3) Alkohol zastavuje spalování tuků


Problém je zakopaný v játrech, naší hlavní továrně na živiny. Jeden z jejich hlavních úkolů je zpracovávat tuk a sacharidy na energii. Když je přítomný alkohol, všechny dosavadní procesy jdou stranou a hlavní je odstranit ethanol z těla. Takže jestli jsem byla makat a dám si tři pivka, nejen že přijímám moc energie, ale já zastavím spalování tuků, které jsem cvičením nastartovala, z čehož vyplývá, že je přednostně využita energie z alkoholu.


4) Negativně ovlivňuje regeneraci a růst svalů.


Po pohybové aktivitě, resp. při ní, dochází ke katabolismu (rozpadu) svalů. Až když jsou svaly opraveny začíná druhá fáze - jejich růst, a to za předpokladu dodání energie a bílkovin. Pokud bude po aktivitě konzumován alkohol (a tři, čtyři piva jsou moc), regenerace neproběhne a neproběhne ani růst svalů.


Po cvičení to s pitím nepřehánějte, jo?! Nebo běžte cvičit ráno, dobře se najezte (ať máte z čeho regenerovat) a večer běžte třeba na dvojku červenýho, ať máme aspoň benefit pro srdíčko a cévy díky resveratrolu.


Na zdraví,


Kejsí




Zdroje:

1) Zápisky z biochemie LF MU

2) Alcohol ingestion decreases both diurnal and nocturnal secretion of leptin in healthy individuals, Röjdmark, Calissendorff J, Brismar K., Clin Endocrinol (Oxf). 2001 Nov;55(5):639-47.

3) The hyperphagic effect of a high-fat diet and alcohol intake persists after control for energy density. Tremblay, St-Pierre S. Am J Clin Nutr. 1996 Apr;63(4):479-82.

4) Alcohol Ingestion Impairs Maximal Post-Exercise Rates of Myofibrillar Protein Synthesis following a Single Bout of Concurrent Training, Evelyn B. Parr,Donny M. Camera,José L. Areta,Louise M. Burke,Stuart M. Phillips, February 12, 2014

#KateřinaČamková #víno #pivo #alkohol #hubnutí

Nejnovější příspěvky

© by Kateřina Čamková, Mgr.