Mezera v jídelníčku? Alkohol.

December 17, 2018

 

Už je to nějaký pátek, co jsem otevřela správce webu a začala psát příspěvek. První adventní víkend u nás doma proběhla scénka jak z filmu a (konečně) přinesla inspiraci pro článek. A můžu říct, že díky přípravě na Vánoce na něj došla chvíle teď. Co se stalo? 

 

Přišla jsem domů po službě, dala si kafe a nechala se od Kuby vyhecovat, abychom šli do posilky. Po cestě domů jsme se domlouvali co si dáme (teda ohřejeme) k večeři. Doma se mě Kuba zeptal, jestli budu večer pracovat a jestli jo, tak půjde na pivko. Pracovat budu, takže oukej. Začíná se oblíkat s tím, že mu za osm minut jede šalina. Říkám si (nahlas): "No to je super, takhle bez večeře, na tři pivečka a pár chlebů s roastbeefem a majo. Tos do tý posilky vůbec nemusel a mohl sis pospat na gauči." Neberte to špatně, ale Kuba si řekl, že do září vyseká sixpack a jako správná žena mu neházím klacky pod nohy, ale sem tam ho směřuju k cíli :D .

 

Proč je alkohol po cvičení špatně?

 

Podívejte, když jedete na celý den na kolo, ženská si malý a chlápek velký pivo, je svět v pořádku. Když jdete s kámošmema na jedno, dvě, jednou za čas, je to taky fajn. Když ale chci něčeho dosáhnout, třeba redukovat hmotnost nebo nabírat svalovou hmotu, je alkohol brzda, ne-li zpátečka. 

 

1) Energie navíc

 

Možná vás to překvapí, možná ne, ale sám čistý alkohol, tedy ethanol má v 1 g skoro dvojnásobné množství energie, než gram sacharidu nebo bílkoviny. Takové dvě skleničky vína jsou přibližně 20 % doporučeného příjmu energie za den. To máte jak půlku Milky. Ve většině případů ho navíc pijete k vaší běžné denní stravě. To znamená, že navyšujete svůj celkový příjem.

 

Jak tělo alkohol zpracovává? Jelikož to není žádná složitá molekula, dobře se vstřebává. Pro tělo je nežádoucí, takže je z 90 % rychle zpracováván v játrech a je přeměněn na energii - přesněji řečeno na acetát, ten je aktivován na acetyl-CoA, který je využit v citrátovém (Krebsově) cyklu, nebo pro tvorbu mastných kyselin. 

 

A to se bavíme o čistém alkoholu. Co potom takový drink s colou, džusem, smetanou,...

 

2) Zvyšuje apetit

 

Znáte to, po párty je vám  ve tři ráno burger nebo párek v rohlíku málo. Proč? Protože alkohol negativně ovlivňuje tvorbu hormonu leptinu. Ten je jedním z hlavních regulátorů pocitu sytosti. Alkohol jeho produkci snižuje až o polovinu.

 

3) Alkohol zastavuje spalování tuků

 

Problém je zakopaný v játrech, naší hlavní továrně na živiny. Jeden z jejich hlavních úkolů je zpracovávat tuk a sacharidy na energii. Když je přítomný alkohol, všechny dosavadní procesy jdou stranou a hlavní je odstranit ethanol z těla. Takže jestli jsem byla makat a dám si tři pivka, nejen že přijímám moc energie, ale já zastavím spalování tuků, které  jsem cvičením nastartovala, z čehož vyplývá, že je přednostně využita energie z alkoholu.

 

4) Negativně ovlivňuje regeneraci a růst svalů.

 

Po pohybové aktivitě, resp. při ní, dochází ke katabolismu (rozpadu) svalů. Až když jsou svaly opraveny začíná druhá fáze -  jejich růst, a to za předpokladu dodání energie a bílkovin. Pokud bude po aktivitě konzumován alkohol (a tři, čtyři piva jsou moc), regenerace neproběhne a neproběhne ani růst svalů. 

 

Po cvičení to s pitím nepřehánějte, jo?! Nebo běžte cvičit ráno, dobře se najezte (ať máte z čeho regenerovat) a večer běžte třeba na dvojku červenýho, ať máme aspoň benefit pro srdíčko a cévy díky resveratrolu.

 

Na zdraví,

 

Kejsí

 

 

 

Zdroje:

1) Zápisky z biochemie LF MU

2) Alcohol ingestion decreases both diurnal and nocturnal secretion of leptin in healthy individuals, Röjdmark, Calissendorff J, Brismar K., Clin Endocrinol (Oxf). 2001 Nov;55(5):639-47.

3) The hyperphagic effect of a high-fat diet and alcohol intake persists after control for energy density. Tremblay, St-Pierre S. Am J Clin Nutr. 1996 Apr;63(4):479-82.

4) Alcohol Ingestion Impairs Maximal Post-Exercise Rates of Myofibrillar Protein Synthesis following a Single Bout of Concurrent Training, Evelyn B. Parr,Donny M. Camera,José L. Areta,Louise M. Burke,Stuart M. Phillips, February 12, 2014

Share on Facebook
Share on Twitter
Please reload

Nejnovější příspěvky

August 8, 2018

Please reload

© by Kateřina Čamková, Mgr.