© by Kateřina Čamková, Mgr. 

Co říkám na protein po cvičení?

October 15, 2018

 

Víte, co mám nejraději? Když se ptáte, jako třeba Bea! To se pak tvoří články jedna báseň.

 

Jak je to s tím proteinem?

 

Všechny proteiny jsou, stejně jako ostatní “přípravky”, doplňky stravy.  To znamená, že DOPLŇUJÍ stravu. Při rozhodování se, zda je použijete, je základní otázka jasná: „ Mám v pořádku dosavadní jídelníček?“ Primárně chceme přijímat živiny stravou a až když jsou nároky na energii a trávení tak vysoké, že nejsme schopni živiny ujíst normálně, můžeme sáhnout do šuplíku s doplňkem stravy. Jestli ale základ nejsme schopni pokrýt klasickým jídlem, doplňky stravy nás nespasí a zbytečně plýtváme energií. 

 

Kdy nám nastane “ta” situace a sahám po doplňcích stravy?

 

Asi vás nepřekvapí odpověď, že je to individuální záležitost. Takovým rozhodovacím bodem, kdy doplněk stravy (proteinový prášek) použít, je počet odtrénovaných hodin týdně. Tím je zhruba 8 hodin tréninku týdně. Protein bude sloužit především pro doplnění bílkovin, což je základní podmínkou pro celkovou regeneraci svalů a v důsledku správné regenerace může sval případně i vyrůst.

 

Po jakém proteinu sáhnout?

 

Nejdřív si vyberte, z jakého zdroje protein chcete. Může být z mléka (syrovátkový), vajec (albumin), hovězího masa, pro fajnšmekry z lososa, ze sóji, z hrachu nebo konopí. Některé proteiny jsou i kombinací více zdrojů.

 

Pak se rozhodneme, jakou formu zvolit. Jak moc "nasekané" bílkoviny chceme. Když zůstaneme u Beiny otázky, tedy redukce, volila bych protein po tréninku s označením izolát. Kdybychom zvolili mléko, tak syrovátkový izolát. Kdyby nechtěla moc shazovat, ale udržet nebo trošku zapracovat na svalech, tak syrovátkový koncentrát.

 

Bude to výhodné?

 

Abychom snižovali hmotnost, musíme mít větší výdej, než máme příjem. Takže navýšíme pohyb a vyvážíme příjem energie, aby byl akorát a hlavně, navyšujeme příjem bílkovin z 15 % běžného energetického příjmu až na 30 %. To z toho důvodu, že chceme ochránit dosavadní množství svalové hmoty, ale i “ošálit” mozek, protože bílkoviny mají velkou sytící schopnost, takže po nich hned nemáme zase hlad. Jednoduše, když ty bílkoviny nejsme schopni ujíst ze stravy, můžeme zvolit i protein v podobě doplňku stravy. Kolik bílkovin jsme reálně vlastně schopní sníst, si můžete easy spočítat např. na kaloricketabulky.cz a podle toho pak uvidíte.

 

Závěrem

 

Proteinový prášek je taková berlička. Nebudete po něm hubnout. Hubnutí musíte odmakat jen a jen vy. Musíte mít nižší příjem energie, než je výdej. Když bude hezký jídelníček, pohyb v rámci možností, pak proteinový prášek může pomoct. Pro "normální" lidi, zvlášť začátečníky, není nezbytnou součástí výživy.

 

Team whey protein 

Kejsí

Share on Facebook
Share on Twitter
Please reload

Nejnovější příspěvky

August 8, 2018

Please reload