© by Kateřina Čamková, Mgr. 

Storky o výživě V. Udělejte si čas nejen na jídlo!

September 12, 2018

 

Nedávno přišla na konzultaci do poradny klientka (na referenci, to vždycky potěší). Na první pohled působila velice dobře. Štíhlá, vysoká a krásná. Před několika lety pocítila nějaké trávicí obtíže a tak zašla k lékaři. No, vzala to zprava i zleva a dospěla k závěru výrazně omezit lepek a laktózu. Bezlepkové potraviny jakž takž nahrazuje, ty bezlaktózové téměř vůbec. V sedavém zaměstnání tráví průměrně deset hodin denně. Zvládá jíst tři krát denně, průměrně tak pět tisíc kJ, kolem čtyřiceti gramů bílkovin. Pohybová aktivita tři až čtyřikrát týdně. Když si tohle zhodnotíme, možná začneme i brečet.

 

Proč to byl smutný pohled?

 

Protože ačkoliv se mladá paní docela snažila cvičit a zpevnit své tělo (svalová tkáň byla téměř pod normou - u mladý holky!), výsledek

se nedostavoval. Není se ani čemu divit. Díky zdravotním omezením se vyhýbá velkému množství potraviny, ale zapomíná je nahrazovat. Konzumuje málo bílkovin i celkové energie. V práci maká jak šroubek a je na ni vyvíjen velký psychický tlak. Cvičí relativně dostatečně. Kombinace s nedostatku živin a vysoké úrovně stresu pak způsobí, že se cvičení míjí účinkem a zdravotní potíže mají trend se zhoršovat.

 

Buďte jako profíci a hlídejte si své zdraví!

 

Forbes má podobný příběh v téměř každém čísle. Téměř každý úspěšný člověk má jako koníček sport a nejí jako čuně každý den (ať už moc nebo málo). Jak na to?

Svého času jsem byla ta poslední, co by měla mluvit o tom, že máte v práci zvolnit. Ne jednou jsem šla z noční trénovat děcka a pak další skupinku učit lyžovat. Už to nedělám.

 

Svou práci si odpracovat musíte, to je jasný. Myslete ale na to, že pro hvězdnou kariéru a solidní výdělek musíte být v první řadě zdraví! Jinak nebude ani jedno, ani druhý. Nebo bude, ale vy už si to neužijete. Jak si je udržet?

 

1) Jezte správně

Nemohla jsem si odpustit na první místo nedat výživu. Frekvenci příjmu stravy si nastavte dle toho, co vám bude nejvíce vyhovovat. Na jídlo si udělejte aspoň chvilinku klidu. Volte takové potraviny a suroviny, které vás zbytečně nezatíží - ty málo technologicky zpracované. Ať dodáváte potřebné živiny a energii. Prázdnou energii formou fast foodů nikdo nechce. Řiďte se pravidlem 80 ku 20. 80 procent jídelníčku bude správný a 20 méně správný. Musíte si jídlo občas nachystat? Poproste sem tam o přípravu i někoho doma.

 

2) Cvičte

Udělejte ze cvičení rituál. Nastavte si intenzitu a pravidelnost podle sebe. Ráno, odpoledne nebo i večer. Začleňte pohyb všude tam, kde jde! Příklad? Nejezděte výtahem, choďte po schodech.

 

3) Vypněte hlavu

Jo, věnujte se svým koníčkům, kamarádům, malujte, zpívejte, běhejte, spěte, trhejte plevel. Prostě relaxujte a nemyslete na práci. Pozor, né až vás den co den bolí hlava, ale pravidelně. To nevyžehlený prádlo vám nikam neuteče.

 

 

4) Dodržujte pitný režim

 

5) Monitorujte svůj režim

Nemusí to být striktně všechno. Ale čas od času si zkuste napsat za jeden týden, co jste pro sebe udělali. Kolik času jste strávili v práci a kolik jste ho věnovali svému zdraví.

 

Bonus 6) Choďte na pravidelné preventivní prohlídky

Míru stresu nikdy nestáhnete na minimální hodnotu. Proto monitorujte i vaše zdraví, protože stres je potvora a s tím zdravím dokáže pěkně zatočit.

 

Takže tedy: Mějte se rádi!

 

Kejsí.

 

Share on Facebook
Share on Twitter
Please reload

Nejnovější příspěvky

August 8, 2018

Please reload