© by Kateřina Čamková, Mgr. 

10 důvodů, proč zařadit běh do svých denních aktivit

July 17, 2018

 

Už je to nějaký ten pátek, co celkem pravidelně běhám. Když teda nepočítám nějaké kratší přestávky typu mráz, vedra či jiná pohybová aktivita. Proč? To vám hned povím v následujících bodech. Ještě vám ale povím, že nejsem žádný maratonec, ani půlmaratonec. Vlastně se neúčastním běžeckých závodů a kdybych náhodou běhat nešla a nenaběhala určitý počet km, tak se pro mě svět nezboří. Možná mám úplně špatnou techniku, ale who knows? Jsem jen nadšenec, který právě díky běhání našel klíč k rovnováze. A to jak té psychické, tak té fyzické.

 

1. Běhání je levné

Vyjdete z domu a běžíte. Neplatíte žádný vstup, žádnou pernamentku. Nutná je pouze počáteční investice do botasek. Ty ale využijete i na jiný aktivity, než jen běhání, takže to ani tak nebolí. Navíc nepotřebujete botasky za x tisíc, ale postačí vám nějaký normální za pár stovek. A můžou být i ve slevě. Když totiž přijdete na vejšku nebo se osamostatníte a zjistíte, že 100 až 150 Kč za lekci fakt dávat nechcete.

 

2. Běhat lze všude

Ve městě, na vesnici, v parku, po polňačce, v lese, v horách, ... doplňte sami. Na dovolené, na prázdninách, na táboře, na pracovní cestě. Po rovince nebo do kopečků. Nebotřebujete žádné speciální místo, gym ani trenéra.

 

3. Běhat lze vždy

V jakoukoliv roční dobu, (někdy i) v jakoukoliv denní dobu, v jakémkoliv věku - zvládnou to malí i staří. Že je v létě horko? Běhejte ráno, večer nebo aspoň ve stínu. Že je zima? S oblečením to nepřežeňte, čtvrt hodinky nechte jako zahřívací a pak to bude vaše nejoblíbenější běhací období. Že nemáte čas? Obout tenisky a na 30 minut vyběhnout není moc času, oproti tomu, co strávíte skrolováním instagramu.

 

4. Běhat může (téměř) kdokoli

Každý v jiném tempu. Jeden rychle jak závodní chrt, druhý pomala jak šnek. Je to běh jako běh - nic není moc rychle nebo moc pomalu. Pěkně vaše tempo. Ať už je vám 5, 15, 30, 50 nebo 60! A to si sportovně nadaný člověk, trochu míň sportovně nadaný člověk nebo takový anti běžec jako já :D Když jsem byla malá, běhání jsem nesnášela, patnáctistovku na základce jsem dobíhala mezi posledníma, běžecký závody, který byli nutný pro sérii lyžařských závodů, jsem probrečela. A hle, teď brečím, když dlouhodobě běhat nemůžu.

 

5. Vyčistí vám hlavu

Běhání je skvělá forma relaxace, utřídění si myšlenek nebo jen prosté restartování mysli. U běhání vymyslíte dárek pro drahou polovičku, natrénujete přednes přednášky, poslechnete hudbu, poslechnete ptáky a ostatní zvěř, poslechnete váš dech, vypozorujete, jak míjí noha nohu. Domů přiběhnete jako noví.

 

6. Dodá vám energii

U tohoto bodu se mně doma vysmáli. Asi moc neběhají. Přijdete domů z práce, ze školy, z brigády úplně vyšťavení. Znám to. Když ale překonáte svou lenost, vezmete tenisky a vyběhnete, bude to jak koupel v ledový sprše. Takové nalití nové síly do žil. Prvních pár set metrů bude peklíčko, ale za půlkou trasy už budete vnímat jen požitek z běhu a ve finiši dobrý pocit a dobití energie pro odpolední činnosti doma.

 

7. Udržuje postavu

Máte rádi jídlo, tak jako já? Pak pro vás bude běhání spása :D Přes zimu běhám méně, protože zas takový nadšenec pro běhání v mrazech nejsem a taky je brzo tma (bod číslo 3. jste nečetli!!), ale taky mám o pár kilo víc. Na jaře to pak jde s více naběhanými kilometry samo dolů a drží se až do podzimu/zimy. Víte jak, hubnutí, udržovačka a přibírání je jen o výdeji a příjmu energie. 

 

8. Motivuje vás k progresu

Začínala jsem indiánským během - kousek jsem běžela a kousek šla. Chodící úseky jsem postupem času zkracovala, až nejsou téměř žádné (kromě prudkých kopců, ty vyjdu zatím vždy). Proč? Protože jsem se chtěla posunout dál a po pár desítkách metrech uběhnout víc a víc. Protože běhat to stejný furt dokolečka je nuda. Neběhám s telefonem, neběhám s hodinkama. Běhám jen sama se sebou, abych se slyšela dýchat (resp. funět) a abych mohla vyčistit hlavu. Nehraju na minuty ani na přesné kilometry. Pouze na to, abych zvládla "běžící" úsek trati, co nejdéle běžet.

 

9. Řekne vám, když je něco špatně

Až budete běhat nad vaše síly, tělo vám samo řekne dost. Z toho dlouhodobého i krátkodobého hlediska.

 

10. Udržuje zdraví

Už jednou jsem psala, že pohyb je základní lidská potřeba. Ačkoli dýcháme, jíme atd., v poslední době vidíme, že sedavé zaměstnání nám zdraví nepřináší. Pořádně roztlouct srdíčko a rozproudit krev, to je, oč tu běží.

 

Závěrem

Nejde ani tak o samotné běhání. Najděte takovou formu pohybu, která vám bude vyhovovat a hýbejte se tak, jak jen to bude možné. Běhání je jen jednou z možností, která je rychlá, levná a efektivní.

 

Běhací,

Kejsííí

Share on Facebook
Share on Twitter
Please reload

Nejnovější příspěvky

August 8, 2018

Please reload