© by Kateřina Čamková, Mgr. 

Bacha na ten cukr!

May 13, 2017

 

 

Video, kde maminka všem svým členům rodiny místo různých potravin sype čistý cukřík, mi udělalo radost (jupí za znázornění) a zároveň mě pěkně zamrazilo (je ve spoustě potravin). O skrytém/přidaném cukru začínáme slyšet na každém kroku. A co si budeme povídat, když vám takhle pěkně někdo naservíruje, kolik cukru je v jakých potravinách, vy opravdu vidíte to přirovnání, řeknete si (doufám!) “Aha fakt! Fakt je tohle a tohle plný cukříku!”.

 

 

Nejdřív se podíváme, proč je cukr najednou ten “zlý”. Tedy proč škodí našemu zdraví. V první řadě je důležité zdůraznit, že se bavíme o tom cukru, který máme doma v cukřenkách. Tedy o sacharóze, složené z glukózy a fruktózy, rychle štěpitelné trávicím traktem a rychlém zdroji energie. Té energie, kterou tělo využívá ke svému bytí a existenci. Za další zdůrazníme, že takováhle samotná sacharóza našemu tělu nevadí. Ba právě naopak, tělo ji má docela rádo, protože je pohotovým zdrojem energie (jupí, žijem dál). Takže problém máme opět v MNOŽSTVÍ. V množství přijaté energie (v tomto případě cukru) a vydané energie (jo, pohybu). Cukru jíme, často nevědomky, prostě dost. Je to a) tím, že nečteme složení (pro někoho prostě otravný) b) že se cukr přidává tam, kde ho tolik potřeba není a c) že v té potravině prostě je a my ho tam vůbec nečekáme. Pěkně si tak papkáme a popíjíme a náš trávicí trakt zatím vstřebává ten cukřík. Jenže se dostaneme do bodu, kdy ho jeho v krvi už moc a buňky už ho jako aktuální zdroj energie nepotřebují. Tak co s ním? V krvi zůstat nemůže, tam pro takové množství není místo. Aha, tak ho někam uskladníme. Sacharidové (rozuměj “cukrové”) zásoby už máme naplněné v játrech a ve svalu, to je dobrý. Jenže my máme stále moc toho cukru, který jsme přijali. Přeměníme ho tedy na zásobní tuk, to totiž naše šikovná játra umí. No jo, jenže když to takhle půjde každý den, ... Tukové zásoby se chtě nechtě začnou zvětšovat. A tím se dostáváme ke zmíněnému zdravotnímu problému (jasně, k obezitě a dalším různým onemocněním).

 

Zmíním tedy některé potraviny, kde byste cukr primárně fakticky nehledali. Vy se pak můžete rozhodnout, zda si ji příště budete konzumovat či ne. A ještě poznámka: Nebudeme si hrát na extrémisty, takže když bude energetický výdej (budete běhat v parku jak veverky), můžete si dát před vším tím běháním i ten toast s nutellou, žejooo.

 

Jdeme na to:

 

Nápoje (džusy, energiťáky, “super vody” - takové ty vitaminové a sportovní, ledové čaje, Coca-Cola a podobný – takže i Fanta, i když má na sobě nakreslený pomeranč).

  • Výroba džusíků jen z ovoce by byla dost nákladná. Takže když otočíte třeba svůj oblíbený multivitaminový, tak zjistíte, že je tam spousta sladkých látek, které ovoce ani neviděly (něco jinýho by byl fresh, ale i ten má svá úskalí).

  • Cola, Fanta, ledové čaje, různě zbravené tekutiny - ty jsou tak profláklé, že nás to ani nepřekvapuje (snad).

  • Energiťáky typu Redbull, Semtex jsou prostě podobný jak cola, ba horší. Na ten cukr. Energiťák má za úkol vás nabombit. A jak to udělá? Cukříkem a kombinací dalších povzbudivých látek. Hmmm, v tom autě, kde se často popíjí, ten cukřík asi nevyběhám, že? A pište si, že je ho tolik, že jen k tomu povzbuzení není.

Káva s příchutí (jo, jo, ty karamelové lattéčka a tyhle kávčiky)

  • Dát si kafe s příchutí znamená dát si kafe s pořádným panákem sirupu. Tečka.

Nízkotučné jogurty

  • Tuk je nositelem chuti. Je to tak a to mu nikdo neodpáře. Vemte si třeba kuřecí steak. Zkoušela jsem ho (po vzoru jedné známé, abych to vyzkoušela) připravit na vodě. Sníst se to dá, ale když ho připravím na řepkovém oleji, je to jiný bájo. Stejně tak funguje tuk v mléčných výrobcích - dává jim chuť. Takže když ten jogurt odtučním, musím tam “něco” přidat. Co asi bude to něco? Bílkoviny asi těžko že ;)

Jogurty s příchutí

  • Ovoce je prostě do jogurtů drahý. A taky se rychle kazí, cukřík ne.

Müsli a snídaňové cereálie

  • a) Dětský Nesquick apod. viz video nahoře. Sice slibuje vápník, vitaminy a kdesi cosi, ale proč to jsme schopní baštit i samotný (jen tak k telce)? Protože nám chutná sladký.

  • b) Müsli “slepované” - v krabičkách, tváří se zdravě, to každopádně. Jen když je to to “slepený” - vidíte hrudky a víc křoupe - tak to není slepený jen tak. Zase cukříkem.

  •  

Proteinové tyčinky

  • Jako jooo, ty proteiny (bílkoviny, víme) tam jsou. Ale tyhle holky jsou převlečený cukřenky taky.

Často to jsou i cereální tyčinky s polevou, různé dresinky a zálivky, ty nutelly a tak.

 

Je fajn se občas mrknout na obal toho výrobku, fakticky. Protože přidaný cukr fakt není pro naše tělo nutnej.

 

Cukrovatá,

 

Kejsí

 

 

Zdroje:

[1] LEDVINA, Miroslav, Alena STOKLASOVÁ a Jaroslav CERMAN.Biochemie pro studující medicíny. Vyd. 2. V Praze: Karolinum, 2009. ISBN 978-80-246-1414-4.

[2] WEST, Hellen. 18 Foods and Drinks That Are Surprisingly High in Sugar. In: Authority nutrition: an Evidence-based approach [online]. 2016 [cit. 2016-07-21]. Dostupné z: https://authoritynutrition.com/18-surprising-foods-high-in-sugar/

 

Share on Facebook
Share on Twitter
Please reload

Nejnovější příspěvky

August 8, 2018

Please reload