A co ta bezlepková dieta?

May 31, 2017

 

Bezlepková dieta se využívá při léčbě celiakie (ano, čtete správně - při LÉČBĚ). Celiakie je onemocnění, při kterém nejsme schopni trávit lepek v tenkém střevě. Přesněji řečeno, jedná se o intoleranci lepku, tedy jedné z bílkovin obsažené v některých obilovinách. Když lepek přifrčí do střeva, organismus začne produkovat protilátky. Ty pak “napadají” buňky tenkého střeva. Chuděrky buňky jsou oteklé a nemůžou dál plnit v celé míře svou funkci - vstřebávat živiny. Z toho plyne řada zdravotních komplikací, mezi které patří únava, vyrážka, nepohodlí v břiše nebo průjem nebo spousta dalších. Když lepek vyřadíme ze stravy, organismus přestane vylučovat protilátky a ty přestanou obtěžovat ty chudinky buňky střevní sliznice (pamatujete na ně?).

 

Tyhle ty protilátky ale vznikají pouze u některých lidí. Tihle lidé jsou prostě jiní (nikdo není stejný a tuctový), s lepkem nejsou kámoši a tak se mu vyhýbají, aby byl jejich svět v rovnováze. Na začátku pozorují, že jim je nějak zle, jsou dost unavení (čehož si všímá i okolí), mají třeba vyrážku, bolí je břicho a mají je nafouklé. Správně jdou proto k lékaři, aby zjistili, o co tady jako jde. Pan doktor jim z krve zjistí zvýšené protilátky, pošle je na endoskopii (to se vám hadičkou podívají přes pusu až do toho střeva) a když uvidí vyhlazené, oteklé střevo, je vymalováno. Diagnóza celiakie je na světě (óká, ještě vámi kousíček střeva uštípnou, aby se na mrkli pod mikroskopem). Ale nikdo si nemusí zas tak zoufat (existují horší omezení), protože v tomhle případě prostě “jen” vyřadíte určité potraviny a vyměníte je za jiné. Což je vlastně fajn, protože tak můžete ochutnat spoustu jiných a dalších supr trupr potravin! Co už není tak fajn, jsou restaurace, bistra, kavárny a tak. Musíte si takovéhle záležitosti více promýšlet a volit bezlepkové varianty. Protože i minimální množství lepku vám bude škodit. A už si teda nedáte ten křupavý chleba s máslem a šunkou (který já mám tak ráda), ale dáte si míň křupavý chleba s máslem a šunkou. A ten míň křupavý chleba bude ke všemu dražší, ale vy díky diagnostikované celiakii máte příspěvky od pojišťovny (sice malé, ale lepší než drátem do oka).

 

Co z toho tedy plyne?

 

Při bezlepkové dietě se vám udělá líp - od toho je to léčebná dieta. Zde je trochu úskalí a důvod, proč to všechno tak sáhodlouze popisuji. Udělá se líp i lidem, kteří se rozhodnou držet bezlepkovou dietu jen tak, protože to dal někdo na fíbíčku jako challenge, psali to v ELLE, drží ji Novak Djokovič (a tak zabere i na mě), říkala to kámoška, nedejbože lékařka (ano i ty), no a tak to pro jistotu naordinuji i dětem že. Když po tom budu jako znovu zrozená a určitě se tak vyhnu všem nemocem a zhubnu. Hmmm,... Tak takhle prosím NE! Ano, budete se cítit lépe, protože vaše dosavadní stravování asi nebylo dle výživových doporučení. Ale proč? Proč se budete cítit lépe? Protože o jídle začnete přemýšlet, začnete plánovat, zpravidelníte stravu, dodáte například více ovoce a zeleniny. Odeberete většinu sekundárně zpracovaných potravin (pečivo, těstoviny, koláčky, buchty, sušenky,...) a třeba změníte i technologii přípravy pokrmů - místo smažení budete dusit nebo tak. No komu by se neudělalo líp, že?

 

Jenže takového efektu lze dosáhnout i při zachování lepku ve stravě. Jen budete občas taky více zařazovat ovoce, zelku, čočku, fazole, cizrnu, jáhly, pohanku, brambory, rýži atd. Nebudete se přejídat na obědových meníčkách nebo ve fastfoodech, zahušťovat budete zeleninou a budete pravidelně jíst.

 

Proč tedy nedržet bezlepkovou dietu jen tak, protože je to prostě teď in?

 

Protože zdravě jde jídelníček sestavit i z lepkových potravin. A protože se neomezíte se ve šíři výběru potravin, které se vám může někdy hodit (ve smyslu zdraví a onemocnění například trávicího traktu). Představte si třeba situaci, že budete po nějaké nehodě, po které vám nebudou správně fungovat střeva a určitý typ potravin vám nebude dělat dobře. Takže budete omezeni ze strany lepkových potravin a ze strany potravin např. s vysokým obsahem vlákniny (nepřeju nikomu nic zlého, jen názorně vysvětluji, co se může přihodit) a už vám toho na výběr moc nezůstane. A protože opravdu můžete mít potíže s trávením lepku, půjde vám celiakie diagnostikovat a minimálně můžete dostat příspěvek od pojišťovny na bezlepkovou stravu. 

 

Zachovejte si zdravý rozum. Jezte přiměřeně, PESTŘE a pravidelně a bude vám hej. I já si kolikrát připravím bezlepkové jídlo, ani o tom nevím. Třeba takové pečené kuře s rýží a rajčatovým salátem. Mňam! No a lepek by v tom těžko hledal. Na večeři si dám ten křupavý chleba s rybičkovou pomazánkou, doženu lepkový deficit z oběda a jsem v klidu. Jestli máte ale pocit, že s lepkem ve stravě nebude váš vesmír v rovnováze,... Rozhodnutí je na vás. Nemusíte podléhat trendům. Jen si dejte bacha, že cesta zpátky není jednoduchá. Jezte tak, aby vám jídlo dělalo radost /srdíčko/.

 

Asi tak.

 

Kejsí

 

 

Zdroje:

[1]  ERDMAN, John W., Ian MACDONALD a Steven H. ZEISEL (eds.). Present knowledge in nutrition. 10th ed. Ames: International Life Sciences Institute, 2012. ISBN 978-0-4709-5917-6.

 

[2] SVAČINA, Štěpán. Poruchy metabolismu a výživy. Praha: Galén, 2010. ISBN 978-80-7262-676-2.

 

[3] THOMPSON, Janice, Melinda MANORE a Linda A. VAUGHAN. The science of nutrition. 2nd ed., student ed. San Francisco, CA: Pearson Benjamin Cummings, c2011. ISBN 978-0-321-64316-2.

 

[4] KLEIN, Sarah a Sheila CROWE. 9 Things You Should Know Before Going Gluten-Free. In: Celiac Disease Foundation [online]. 2014 [cit. 2016-07-18]. Dostupné z: https://celiac.org/blog/2014/02/9-things-you-should-know-before-going-gluten-free/

 

 

 

Share on Facebook
Share on Twitter
Please reload

Nejnovější příspěvky

August 8, 2018

Please reload

© by Kateřina Čamková, Mgr.