© by Kateřina Čamková, Mgr. 

O dietách, po kterých zaručeně zhubnete. Fungují?

October 14, 2017

 

Zdroj obrázku: paxabay.com

 

Mám pocit, že ideál krásy je furt štíhlost, hubenost nebo (v poslední době) i vyrýsovanost. Kypřejší postavy se taky snaží být "in", ale co vidíme, když otevřeme ELLE? Odpovězte si sami. Zdravý a spokojený člověk až na druhým místě, že?

 Ale o ideální postavě, která není jedna, si řekneme jindy. Zatím tyhle ty "zarytý" ideály vzhledu a postavy boří Týnka #zanormalniholky a boří je zatraceně dobře.   

 

Teďka si ale popovídáme o tom, když chce někdo zhubnout. Ať už kvůli ideálu krásné postavy, kvůli zdraví nebo kvůli tomu, že chce prostě změnu a cítit se líp.

 

Dvě cesty, jak zhubnout

 

První způsob je změna životního stylu a překopání toho, jak jste to vedli doposud. Pro někoho je to pár změn, pro jiného obrat a sto osmdesát stupňů. Zařadíte pohyb. Zařadíte správný potraviny. Budete jíst pravidelně. Budete jíst přiměřeně. Budete jíst všechno. Naučíte se vybírat si správné/správnější potraviny. Naučíte se, proč si můžete dát jednou za 14 dní knedlíky k obědu /a teda dva/tři místo čtyřech/. Budete na sebe hodní. Budete spát dostatečnou dobu.  Zařadíte psychohygienu. Jo a bude to velká dřina, to jako jo.

 

Ta druhá cesta je relativně jednoduchá (píšu relativně, protože i tak stojí dost vaší pevné vůle) - vyberete si z několika desítek diet, které fungují vytvořením velkého energetického deficitu. Jak toho docílí? Omezí výběr potravin, které můžete jíst nebo přidají do vašeho jídelníčku různé koktejly, kaše, čaje atd. Nechávají vás jíst úplné minimální (ne-li podminimální) množství energie. Je jasný, že zhubnete. Je to takové "hubnutí zadarmo". Jak kdyby ony hubly za vás. Otázky k dietám rychlokvaškám jsou následující: Jak moc je takovéhle hubnutí zdravé, jak moc je účinné a jak dlouho je to udržitelné?

 

Hejt na koktejlový diety

 

"Je to, jako byste si koupili nějakou jednorázovou službu. Máte z toho zážitek, který postupně vyprchává až vyprchá úplně. Plus zanechá nemilé následky."

 

Proč tak ostře? Protože se mi vůbec nezdají. Ať nejsem tak zlá, můžu říct, že pro některé typy lidí se hodí a můžou je mít jako takovou berličku. Co je na všech těch kembridžích, icmajlajfech, prodietixech a spol. dobrý? Že fakt zhubnete. Jak už jsem psala dřív, jsou nastavené energeticky na tak nízko, že je nepravděpodobné, že byste nezhubli. Jak moc, to už je otázka vaší vůle vydržet předepsaný rozpis "stravy" (jestli se těm koktejlíkům tak dá říkat) a stavem vašeho metabolismu. Co je na nich špatný? Nastavení nízké energetické hodnoty, která se často rovná vaší bazální potřebě energie. Už je to tak málo, že to razantním způsobem zasahuje do působení hormonů (např. hormonů štítné žlázy). A slabší povahy mohou být, řekněme diplomaticky, ne s úsměvem od ucha k uchu. Diety většinou probíhají v určitých "cyklech" a dochází k postupnému nahrazování "umělé stravy" normálním jídlem. Normální jídlo je ale pouze drůbeží maso a ryby, zelená zelenina (protože ta nemá sacharidy) a maličko nějaké přílohy. První i další fáze tak nemusí být plnohodnotné z hlediska mikroživin. Dá vám to zabrat i společensky - jdete na návštěvu, na raut, k babičce na oběd a moc toho tam nepojíte. Až vás takhle chudá strava přestane bavit a vrátíte se ke svému běžnému režimu, s největší pravděpodobností dojde k jojo efektu a naberete mimo zhublých kil i kila navíc. Protože tenhle způsob diety vás "nevychovává". Nebo vychovává, ale ne v dlouho udržitelným způsobem. Ještě zpátky k těm hormonům a jojoefektu. Dlouhodobý energetický příjem na bazální hodnotě způsobní jeho snížení a zpomalení. Proto při návratu k "normálnímu" režimu jsou běžné porce moc "velké" a přiberete po nich. Tohle může být pak problém v případě, že byste chtěli zhubnout cestou číslo jedna - půjde to dost těžko díky "rozházenému" metabolismu. Dalším zádrhelem je to, že zmiňované diety nedbají na pohyb, na váš psychický stav a na váš spánek. Nezabírají celé terapeutické spektrum. Přitom zrovna pohyb je při hubnutí stejně esenciální, jako strava, jdou spolu ruku v ruce. Odpadne vám také nakupování, příprava jídla (tahle část může být fajn) a samotná konzumace obyčejnýho jídla a s ním spojené prožívání. Že se například u toho jídla aspoň na okamžik v tom shonu zastavíte. Uvědomíte si, že jíte a malinko si u toho odpočinete. Normálně koušete, zaměstnáváte žaludek, spínají ty správný neuroendokrinní dráhy (nervy i hormony). Jídlo se vším všudy.

 

#zaopravdovyhubnuti

 

Kejsí

 

 

 

 

Zdroje:

1) What should I eat for weight loss? Examine.com [online]. 11. duben 2013 [vid. 2017-10-16]. Dostupné z: https://examine.com/nutrition/what-should-i-  eat-for-weight-loss/

2) Do I need to eat six times a day to keep my metabolism high? Examine.com [online]. 4. srpen 2013 [vid. 2017-10-16]. Dostupné z: https://examine.com/nutrition/do-i-need-to-eat-six-times-a-day-to-keep-my-metabolism-high/

3) JONES, J. C. a Ryan Wallace on 21 PROSINEC 2010. The Nutrisystem Diet Plan. Healthline [online]. 21. prosinec 2010 [vid. 2017-10-16]. Dostupné z: https://www.healthline.com/health/nutrisystem-diet

 

Share on Facebook
Share on Twitter
Please reload

Nejnovější příspěvky

August 8, 2018

Please reload