© by Kateřina Čamková, Mgr. 

O anemii a jejich strastech

October 1, 2017

 

Trefnější název by byl "Kovářova kobyla aneb jak Kejsí k anemii přišla ", ale tohle si stále nechci přiznat /protože jim všechno/. Co se stalo? Na začátku léta jsem začala "ztrácet" kondičku. V průběhu léta mě pak předběhl i malej brácha a ujížděl mně na kole. Sis mě nakopla, abych šla na krev /dík!/. Z prvního vyšetření se zjistilo, že mám žalostně málo železa a tím pádem i žalostně málo hemoglobinu (červený krevní barvivo, součást erytrocytů aka červených krvinek,  který přenáší kyslík z plic do tkání a oxid uhličitý ze tkání do plic). Tím se vyřešila otázka, proč jsem nic neudýchala - díky anemii (chudokrevnosti). Konkrétně se dovyšetřila sideropenická anemie (nedostatek železa) /zbytek živin byl v pohodě/. Ale proč?

 

Hlavní příčiny anemie jsou a) velké ztráty erytrocytů (krvácení) a b) jejich snížená tvorba (nedostatkem určitých látek v potravě, mezi které patří i výše zmiňované železo). Variantu za a) škrtáme. Varianta b) je při mojí snaze o pestrou stravu zvláštní (u vegetariána či vegana bychom se divit nemuseli). Celé tohle mě donutilo popřemýšlet a zanalyzovat, s čím by strava a železo mohlo souviset. A protože mi kámošky říkaly, že anemii má každá druhá holka, ráda se o tohle info podělím.

 

Anemie není jen jedna

 

Anemií je více druhů podle toho, kde je v procesu syntézy a funkce krvinek (erytrocytů) problém. Nechci převyprávět celou fyz /fyziologii/a patfyz /patofyziologii/ o krvetvorbě, a proto se budu snažit o stručný přehled nebudu zacházet do podrobností.

 

1) Anemie dle tvaru erytrocytů - (krvinky mají zvláštní velikost a nefungují správně) normo-, mikro- a makrocytární. Příčiny jsou genetické, nedostatek železa, kyseliny listové, vitaminu B12, krvácení.

2) Anemie ze zvýšených ztrát erytrocytů - ("krvácení") akutní krvácení, "rozpad" krvinek vrozený či získaný - mechanické, toxické či autoimunitní poškození.

3) Anemie z nedostatečné tvorby krvinek - nedostatek hormonu erytropoetinu, porucha krvetvorné tkáně či nedostatek faktorů nutných k tvorbě krvinek = železo, kyselina listová, vitamin B12, vitamin B6, bílkoviny.

 

Co se z krve hodnotí?

 

Pro určení příčin, se z krve hodnotí hladina hemoglobinu, železa, vitaminu B12, vitaminu B6, transferinu a feritinu (přenašeče železa). A pod mikroskopem i tvar krvinek.

 

Doufám, že to není moc složitý. Takže pro jistotu - geneticky něco špatně nebo moc krvácíte (nějakou ránou nebo se vám krvinky samy rozpadají - poznáte třeba díky modrákům na kůži) nebo máte málo některé živiny.

 

Zpět k jídlu - potraviny bohaté na železo a další živiny s anemií související

 

Správná tvorba krvinek není tak černobílá. I když dodáváte tělu všechny výše uvedené živiny, je nutné i správné množství a správná vstřebatelnost (ve stravě být můžou, ale díky špatné chemické formě se nedostanou přes střevo). Takže se na to pojďme mrknout z blízka:

 

Železo

Mezi zdroje železa patří bezesporu červené maso, pštrosí maso, ryby, vejce, melasa, listová zelenina a luštěniny. Železo se ale lépe vstřebává z živočišných zdrojů, díky vhodné chemické formě. Méně vhodná forma železa je v rostlinných zdrojích, která ale lze pozitivně ovlivnit přítomností vitaminu C (vitamin C zvyšuje vstřebatelnost železa). Rostlinné zdroje mají ještě jedno mínusko - fytáty, které zabraňují jeho vstřebávání. Vstřebávání železa negativně ovlivňuje i přítomnost vápníku ("bojují" spolu). Proto není úplně ideální kombinovat potraviny s vysokým obsahem železa a vápníku dohromady (např. hovězí a jogurt).

Nedostatek - sideropenická anemie.

 

Následující mikroživiny jsou "pomocníky" při tvorbě hemoglobinu a krvinek:

 

Kyselina listová

Zdrojem je listová zelenina (překvapivě), brukvovitá zelenina, ale i játra, kvasnice, celozrnné obiloviny, vejce a luštěniny. 

Nedostatek = megaloblastická anemie.

 

Vitamin B12

Zdrojem bédvanáctky jsou vejce, maso, mléko, sýry a vnitřnosti = pouze živočišné potraviny (v rostlinných zdrojích není ta správná forma). Aby se bédvanáctka mohla vstřebat, musí se v žaludku navázat na vnitřní faktor. Při nedostatečné tvorbě vnitřního faktoru (poškozená žaludeční sliznice, stres, při odstranění žaludku) se pak bédvanáctka nevstřebá. Doplnit nelze pomocí tabletek, ale pouze intramuskulárně (injekcí).

Nedostatek = perniciózní anemie.

 

Vitamin B6

 

Tenhle vitamin je tak docela všude - játra, makrela, vepřové maso, vejce, droždí, semena, ořechy, celozrnné obiloviny, banány, brambory,... .

Nedostatek = sideroblastická anemie (B6 napomáhá navázání železa do molekuly hemoglobinu).

 

Takže si teď dávám pozor na potraviny bohaté na železo, listovku a B6 /i když teda posledních dvou mám dle krve dostatek, jako B12/. Ale protože moje výchozí hodnoty železa byly fakt skoro žádný, doplňuju železo i prostřednictvím léčiva (ne žádným doplňkem stravy, ale léčivem na předpis). A zapíjím ho citronádou :D pro jistotu. Nepříjemností léčby je nevolnost a zácpa. Ale tyhle vedlejší účinky se mi /asi zázrakem/ vyhýbají. Tímhle bych zakončila povídání o anemii a jestli máte dotaz, napište!

 

Čego vám i červeným krvinkám,

 

Kejsí

 

 

Zdroje:

1) Examine.com (Iron, Ion supplementation, Vitamin B12, Folic Acid, Vitamin B6)

2) https://www.nhlbi.nih.gov/health/health-topics/topics/anemia

Share on Facebook
Share on Twitter
Please reload

Nejnovější příspěvky

August 8, 2018

Please reload