Studium navazujícího magistra

Tento týden mi přišla zpráva, ve který se mě jedna Jani ptala, jaký bylo magisterský studium oboru nutriční specialista na Lékařské fakultě Masarykovy univerzity. Rovnou s návrhem, že by z toho mohl být i článek, že by se našlo víc duší, které by to zajímalo. Což je jeden z důvodů, proč sem čas od času nějakou tu informaci přidám (abych všechno nemusela říkat stokrát :D ). I když názor na studium není tak úplně o výživě, může posloužit jako obrázek toho, co musí student výživy absolvovat :) Takže sem s ním!

Je to upřímný. Pro ne úplně zainteresované to může vyznít asi dost hrozně. Nemyslím to zle. Jen upřímně. A budu používat naše domácký pojmenování pro učitele /tož snad se nikdo neurazí, mám k nim respekt/. A taky bych ještě ráda řekla, že chápu náročnost organizace takto specializovené výuky, ale sem tam to fakt ulítlo (rozvrh a komunikace).

Přijímačky

O nich jen krátce. Test /s testama mám trochu problémy, raději mluvím/ o /tuším/ jedné správné odpovědi. Předchozí bakalářské studium vás asi dokáže připravit. Když ne, zkoušíte vylučovací metodu (u které zachováte chladnou hlavu a vzpomenete si na všechny "Halininy" oblíbený témata + na všechny další vyučující, protože zadání sestavuje víc lidí). A pak už je to jen o štěstí, který benefit bude zrovna pro váš přijímačkový ročník zvolen - zda plusový body za státnice (který asi nebudou úplně marný nebo plusový body za průměr studia, kterej u nutričních úplně slavnej nebývá /jedničkáři prominou/).

Časová náročnost

Náročný. A to že dost. Rozvrh vypadal trošku jak cedník. Sice byla (až asi na dva dny v týdnu za celé 4 semestry) minimálně hoďka na oběd, ale do školy chodíte relativně brzo a vracíte se pozdě odpoledne. Pondělí až pátek. Některý předměty (jeden, max. dva) možná v průběhu semestru odpadnou, ale toho si ani nevšimnete :D - místo zaplníte jinými úkoly. První semestr je hodně o výuce na PdF, kde platí pravidla jiné fakulty. Myslím tím pravidla jiného ústavu, pravidla normální VŠ. Čili se dá z nějakých přednášek couvnout. Z "našich" přednášek, spadající pod pravidla šéfky, vůbec. Už jen proto, že je vás v ročníku o dost míň, než na bakaláři. Taky celkem lítáte všude po městě - PdF, stará budova LF, Dětská nemocnice, kampus, Sv. Anna. Druhý ročník už je na cestování lepší (výuka už je víc na kampuse), ale rozvrh pondělí až pátek (diplomku pište třeba v noci děcka) je síla. A k tomu pravidelný docházky a přehazování rozvrhu, jak se zrovna vyučujícím hodí /myslíte si, že už jste na to zvyklí, ale stejně vás to vytočí a nasere, jak kdyby to bylo poprvé/. No ale když zatnete zuby /všechny/, tak to samozřejmě zvládnete! :)

Předměty

První semestr - To byl ten pajdák. Výuky na PdF dost a až na specku to byla docela nuda (a mimo). Výživa samotná se nám vzdalovala.

Druhý semestr - Taky nějakej ten pajdák (lehčí forma zkoušky), výživa dětí, diabetologie, aplikovaná farmakologie, hygiena - začalo to být fajn. I když diabetologie byla pořád to samý dokola a už nás to docela štvalo. Každý přednášející začal, co je to DM s že je typ I. a II. :D díky no, co nám řeknete dál? Výživa dětí má dost specifickou paní vyučující, ale bere studenty za pacientama na oddělení a to je strop. Jo a Halina začne mávat tématama diplomek. Psychologie s panem Světlákem - stojí za všechno, boží.

Třetí semestr - dost školy. Trochu duplicitní pediatrie a výživa dětí, ale stačí se učit jen výživu dětí pro ukončení předmětů. Musíte psát a makat na diplomce a nemáte čas. Taky budete dělat na společným "ročníkovým" projektu, který jeden z vás zpracovává jako diplomku. Tip: ujasněte si dopředu podmínky a průběh projektu :) Ukončení diabetologie - dva semestry (!) - no a když vidíte otázky ke zkoušce, říkáte si "Aha, tak ještě jednou. Kde jsou ty témata, to sme někde brali?" Jinak se těšíte na docenta Tomíšku a výživu v onkologii :) jo a ještě jsou někde nějaké novinky ve výživě, ale lepší je sledovat twitter nebo fb vašich zahraničních výživových oblíbenců, odborníků.

Čtvrtý semestr - úúú, nějak dopíšete diplomku. Budete mít super výživu v intezivní péči (opět docent), umřete ze zkoušky z obezitologie /pardon, co že jsme se tam naučili?/, ledvin (paní Menge super za zkušenosti a věk, ale někteří možná znají její "organizovanost" :) zkouška -test- omg) a komunitní výživy (různý výživový politiky a kojení -zase-). Bude vás čekat praktická státnice, na kterou vás ale připraví kazuistický seminář. A pak ty státnice, na který byl relativně čas se nachystat (měla jsem 10 dní učení, otázky nachystaný).

Praxe

Těch byla celá řada. Takové ty během školního roku: Žluťák u paní doktorky (ale furt to stejné dokola), kolečko u nutričních (Dětská nemocnice, Bohunice, poradna paní doktorky Navrátilové, diabetologie u Anny - některý jsou fajn, jiný ne). Taky ještě dost praktických hodin během výuky v rámci předmětů (výživa dětí, výživa v intenzivní péči, výživa v onkologii, hygiena - ty byly fajn). Letní prázdninová praxe je po prvním ročníku a jsou to celkem 4 týdny na pevně daných pracovištích. Domov pro seniory Zastávka - tam je to boží. Motol v Praze - dobrý vidět takový kolos a jak to tam šlape/nešlape. FN Brno na oddělení pod vedením docenta - nooo, zde je třeba mít dost vlastní kuráže, protože docent vás ráno odevzdá na oddělení a dělejte si s pacientama, co chcete :D . A pak byl ještě v plánu Žluťák, ale ten našemu ročníku neklapl /upsík/. Tahle letní praxe byla super (asi až na Bohunice). Na prd bylo domlouvání termínů, protože když už jsme se dohodli děcka mezi sebou a něco odevzdali, tak přileťel papír shora, že mají tehdy a tehdy dovolenou, a tak. Ale třeba Zastávku jsme si s Gabčou domluvili už v zimním semestru, abysme se mohli v létě "válet" :D (chápej brigádničit).

Stačí bakalář?

Pro výkon práce nutriční terapeut, ať už v nemocnici či v soukromé poradně, bakalář stačí. Studium magistra vám v tuto chvíli nenabízí žádnou výhodu (dle legislativy, možná někde vyšší plat). V budoucnu to ale může být jinak. Já osobně jsem po bakaláři neměla pocit, že bych mohla jít pracovat. Přišlo mi, že toho nevím dost a že nejsem ready radit lidem s výživou.

Magistr byl přínosný zejména ve výživě dětí, výživě v onkologii a intezivní péči, aplikované farmakologii, psychologii výživy a prohloubení diabetologie a výživy při onemocnění ledvin. Taky jsem tím získala další čas na "dozrání" myšlenek, vylepšení komunikace a ujasnění si, co bude dál. Po bakaláři jsem neměla pocit, že můžu jít pracovat, po magistrovi jo a dost velkej. Taky jsem za tu dobu koukala všude možně po různých mimoškolních aktivitách, které se ale týkaly výživy (spolupráce a členství v SANT- organizace Brněnských dnů pro zdraví 2016, NutriCafé, konference v Aesculap academy a BBraun, Loono a tak). A za to moc díky Martinovi, který dal celý SANT do pohybu!

Plusy, minusy

Mínus čas, organizace výuky a zbytečné předměty (těm se ale moc nevyhnete asi nikde), cestování po Brně a přesuny /unavuje to/.

Plus další studium i jiných, než výživářských předmětů (ty zajímavý). Taky ty praxe nebyly špatný. Čas rozkoukat se po okolí a věnovat se jiným, než školním aktivitám.

Studium jinde aneb kam se dá jít po nutričním bakaláři

Tuhle část ještě průběžně doplním.

1) Nutriční specialista - Praha (1. LF UK, prezenční i kombinovaná forma) víc od Verči z Ne hladu.

2) Technologie potravin - Brno (MENDELU), Praha (VŠCHT), Zlín (UTB) víc od Leni z Jak chutná zdraví

3) Management ve zdravotnitví - Zlín (UTB, kombinovaná forma)

4) Epidemiologie - Praha (UK, kombi i prezenční)

5) Human Nutrition - Kodaň (University of Copenhagen) víc Petronela Paulová

6) Nutrition Science, Public Health Sciences - Stokholm (Karolinska Instituet) víc u Elišky

7) kam vás vítr zavane!

Doufám, že jsem vám aspoň částčně pomohla. Když budete mít dotaz, napište komentář nebo zprávu a já to pak s odpovědí zveřejním u tohodle článku, jo? :)

Třeťákům držím pěsti!

Kejsí

#Nutričníspecialista #Nutričníterapeut #LFMU #navazujícístudium #Brno #KateřinaČamková

Nejnovější příspěvky

© by Kateřina Čamková, Mgr.