© by Kateřina Čamková, Mgr. 

Studium navazujícího magistra

September 17, 2017

Tento týden mi přišla zpráva, ve který se mě jedna Jani ptala, jaký bylo magisterský studium oboru nutriční specialista na Lékařské fakultě Masarykovy univerzity. Rovnou s návrhem, že by z toho mohl být i článek, že by se našlo víc duší, které by to zajímalo. Což je jeden z důvodů, proč sem čas od času nějakou tu informaci přidám (abych všechno nemusela říkat stokrát :D ). I když názor na studium není tak úplně o výživě, může posloužit jako obrázek toho, co musí student výživy absolvovat :) Takže sem s ním!

 

Je to upřímný. Pro ne úplně zainteresované to může vyznít asi dost hrozně. Nemyslím to zle. Jen upřímně. A budu používat naše domácký pojmenování pro učitele /tož snad se nikdo neurazí, mám k nim respekt/. A taky bych ještě ráda řekla, že chápu náročnost organizace takto specializovené výuky, ale sem tam to fakt ulítlo (rozvrh a komunikace). 

 

Přijímačky

O nich jen krátce. Test /s testama mám trochu problémy, raději mluvím/ o /tuším/ jedné správné odpovědi. Předchozí bakalářské studium vás asi dokáže připravit. Když ne, zkoušíte vylučovací metodu (u které zachováte chladnou hlavu a vzpomenete si na všechny "Halininy" oblíbený témata + na všechny další vyučující, protože zadání sestavuje víc lidí). A pak už je to jen o štěstí, který benefit bude zrovna pro váš přijímačkový ročník zvolen -  zda plusový body za státnice (který asi nebudou úplně marný nebo plusový body za průměr studia, kterej u nutričních úplně slavnej nebývá /jedničkáři prominou/).

 

Časová náročnost

Náročný. A to že dost. Rozvrh vypadal trošku jak cedník. Sice byla (až asi na dva dny v týdnu za celé 4 semestry) minimálně hoďka na oběd, ale do školy chodíte relativně brzo a vracíte se pozdě odpoledne. Pondělí až pátek. Některý předměty (jeden, max. dva) možná v průběhu semestru odpadnou, ale toho si ani nevšimnete :D - místo zaplníte jinými úkoly. První semestr je hodně o výuce na PdF, kde platí pravidla jiné fakulty. Myslím tím pravidla jiného ústavu, pravidla normální VŠ. Čili se dá z nějakých přednášek couvnout. Z "našich" přednášek, spadající pod pravidla šéfky, vůbec. Už jen proto, že je vás v ročníku o dost míň, než na bakaláři. Taky celkem lítáte všude po městě - PdF, stará budova LF, Dětská nemocnice, kampus, Sv. Anna. Druhý ročník už je na cestování lepší (výuka už je víc na kampuse), ale rozvrh pondělí až pátek (diplomku pište třeba v noci děcka) je síla. A k tomu pravidelný docházky a přehazování rozvrhu, jak se zrovna vyučujícím hodí /myslíte si, že už jste na to zvyklí, ale stejně vás to vytočí a nasere, jak kdyby to bylo poprvé/. No ale když zatnete zuby /všechny/, tak to samozřejmě zvládnete! :)

 

Předměty

První semestr - To byl ten pajdák. Výuky na PdF dost a až na specku to byla docela nuda (a mimo). Výživa samotná se nám vzdalovala.

Druhý semestr - Taky nějakej ten pajdák (lehčí forma zkoušky), výživa dětí, diabetologie, aplikovaná farmakologie, hygiena - začalo to být fajn. I když diabetologie byla pořád to samý dokola a už nás to docela štvalo. Každý přednášející začal, co je to DM s že je typ I. a II. :D díky no, co nám řeknete dál? Výživa dětí má dost specifickou paní vyučující, ale bere studenty za pacientama na oddělení a to je strop. Jo a Halina začne mávat tématama diplomek. Psychologie s panem Světlákem - stojí za všechno, boží.

Třetí semestr - dost školy. Trochu duplicitní pediatrie a výživa dětí, ale stačí se učit jen výživu dětí pro ukončení předmětů. Musíte psát a makat na diplomce a nemáte čas. Taky budete dělat na společným "ročníkovým" projektu, který jeden z vás zpracovává jako diplomku. Tip: ujasněte si dopředu podmínky a průběh projektu :) Ukončení diabetologie - dva semestry (!) - no a když vidíte otázky ke zkoušce, říkáte si "Aha, tak ještě jednou. Kde jsou ty témata, to sme někde brali?" Jinak se těšíte na docenta Tomíšku a výživu v onkologii :) jo a ještě jsou někde nějaké novinky ve výživě, ale lepší je sledovat twitter nebo fb vašich zahraničních výživových oblíbenců, odborníků.

Čtvrtý semestr - úúú, nějak dopíšete diplomku. Budete mít super výživu v intezivní péči (opět docent), umřete ze zkoušky z obezitologie /pardon, co že jsme se tam naučili?/, ledvin (paní Menge super za zkušenosti a věk, ale někteří možná znají její "organizovanost" :) zkouška -test- omg) a komunitní výživy (různý výživový politiky a kojení -zase-). Bude vás čekat praktická státnice, na kterou vás ale připraví kazuistický seminář. A pak ty státnice, na který byl relativně čas se nachystat (měla jsem 10 dní učení, otázky nachystaný).

 

Praxe

Těch byla celá řada. Takové ty během školního roku: Žluťák u paní doktorky (ale furt to stejné dokola), kolečko u nutričních (Dětská nemocnice, Bohunice, poradna paní doktorky Navrátilové, diabetologie u Anny - některý jsou fajn, jiný ne). Taky ještě dost praktických hodin během výuky v rámci předmětů (výživa dětí, výživa v intenzivní péči, výživa v onkologii, hygiena - ty byly fajn). Letní prázdninová praxe je po prvním ročníku a jsou to celkem 4 týdny na pevně daných pracovištích. Domov pro seniory Zastávka - tam je to boží. Motol v Praze - dobrý vidět takový kolos a jak to tam šlape/nešlape. FN Brno na oddělení pod vedením docenta - nooo, zde je třeba mít dost vlastní kuráže, protože docent vás ráno odevzdá na oddělení a dělejte si s pacientama, co chcete :D . A pak byl ještě v plánu Žluťák, ale ten našemu ročníku neklapl /upsík/. Tahle letní praxe byla super (asi až na Bohunice). Na prd bylo domlouvání termínů, protože když už jsme se dohodli děcka mezi sebou a něco odevzdali, tak přileťel papír shora, že mají tehdy a tehdy dovolenou, a tak. Ale třeba Zastávku jsme si s Gabčou domluvili už v zimním semestru, abysme se mohli v létě "válet" :D (chápej brigádničit).

 

Stačí bakalář?

Pro výkon práce nutriční terapeut, ať už v nemocnici či v soukromé poradně, bakalář stačí. Studium magistra vám v tuto chvíli nenabízí žádnou výhodu (dle legislativy, možná někde vyšší plat). V budoucnu to ale může být jinak. Já osobně jsem po bakaláři neměla pocit, že bych mohla jít pracovat. Přišlo mi, že toho nevím dost a že nejsem ready radit lidem s výživou.

 

Magistr byl přínosný zejména ve výživě dětí, výživě v onkologii a intezivní péči, aplikované farmakologii, psychologii výživy a prohloubení diabetologie a výživy při onemocnění ledvin. Taky jsem tím získala další čas na "dozrání" myšlenek, vylepšení komunikace a ujasnění si, co bude dál. Po bakaláři jsem neměla pocit, že můžu jít pracovat, po magistrovi jo a dost velkej. Taky jsem za tu dobu koukala všude možně po různých mimoškolních aktivitách, které se ale týkaly výživy (spolupráce a členství v SANT- organizace Brněnských dnů pro zdraví 2016, NutriCafé, konference v Aesculap academy a BBraun, Loono a tak). A za to moc díky Martinovi, který dal celý SANT do pohybu!

 

Plusy, minusy

Mínus čas, organizace výuky a zbytečné předměty (těm se ale moc nevyhnete asi nikde), cestování po Brně a přesuny /unavuje to/.

 

Plus další studium i jiných, než výživářských předmětů (ty zajímavý). Taky ty praxe nebyly špatný. Čas rozkoukat se po okolí a věnovat se jiným, než školním aktivitám.

 

Studium jinde aneb kam se dá jít po nutričním bakaláři

Tuhle část ještě průběžně doplním.

1) Nutriční specialista - Praha (1. LF UK, prezenční i kombinovaná forma) víc od Verči z Ne hladu.

2) Technologie potravin - Brno (MENDELU), Praha (VŠCHT), Zlín (UTB) víc od Leni z Jak chutná zdraví

3) Management ve zdravotnitví - Zlín (UTB, kombinovaná forma)

4) Epidemiologie - Praha (UK, kombi i prezenční)

5) Human Nutrition - Kodaň (University of Copenhagen) víc Petronela Paulová

6) Nutrition Science, Public Health Sciences - Stokholm (Karolinska Instituet) víc u Elišky

7) kam vás vítr zavane!

 

Doufám, že jsem vám aspoň částčně pomohla. Když budete mít dotaz, napište komentář nebo zprávu a já to pak s odpovědí zveřejním u tohodle článku, jo? :)

 

Třeťákům držím pěsti!

 

Kejsí

Share on Facebook
Share on Twitter
Please reload

Nejnovější příspěvky

August 8, 2018

Please reload