© by Kateřina Čamková, Mgr. 

Storky o výživě - "zdravá" strava

September 19, 2017

 

/Poznámka pod čarou. Tenhle článek měl přijít před článkem "studium navazujícího magistra". Nějak to nevyšlo :D /

 

Já vim, já vim… Dva týdny bez příspěvku. Potřebovala jsem najet na režim nemocnice, hospodyňka, a tak různě. Tak proto.

 

Mám pro dnešek takovou úvahu. Co je to zdravá strava? Je zdravá strava opravdu zdravá? Existuje vůbec? Možná si teď říkáte, co to je za blbost, vždyť je to jasný. Zdravá strava jsou semínka, ořechy, vločky, zrní, ovoce, zelenina, libový maso atd. Jenže to není úplně taková pravda!

 

Tahle úvaha o “zdravé” výživě už párkrát proběhla – hned první otázka z přednášky pro Loono, kafíčko s mojí kolegyní a kámoškou, tvorba názvů výživových vzorců v mojí diplomce a dlouhé debaty s celým mým diplomovým týmem. Čeština je v tomhle směru velice bohatá a s různým významem slov tomu dodává třešničku na dort, fakt. Za prvý, každej si pod pojmem “zdravý” může představit něco jinýho (ale pravděpodobně to budou vločky, semínka, “věci ze zdravé výživy”, celozrnné pečivo, náhražky masa, drůbeží maso, všechno bez cukru, bez lepku, bez mlíka atd.). Za druhý, to “zdravý” pro vás vůbec zdravý být nemusí. Naopak to pro vás může být dost špatný. Za třetí, se spojením “healthy diet” vás vyhazujou i vědecký časopisy. A za čtvrtý, “zdravou” stravu (v různý formě) prezentuje teď každá (oka, ne úplně každá, ale hodně z nich) blogerka/vlogerka/influencerka, většinou jen na základě své zkušenosti (a často je to cesta, která jí pomohla od PPP - poruše příjmu potravy). Což pro obyčejnýho člověka nemusí být vůbec fajn a už vůbec ne zdravý.

 

Nevěříte? Zde je pár příkladů:

 

1) Pětadvacetiletý mladík, sportovec (180 cm, 75 kg)

Potřeba energie cca 14 000 kJ pro udržení hmotnosti/nabírání svaloviny.

Může toho sníst horu, rychlejší sacharidy, maso, mléko plnotučný, klidně i chleba se sádlem (jednou za čas), vlákninu, proteinový a ořechový tyčky, ovoce a zeleninu, všechno.

 

2) Paní pětatřicet, kancelářská práce (168 cm, 68 kg)

Potřeba energie cca 8 500 kJ pro udržení hmotnosti (pro redukci dejme tomu 6 500 kJ)

Vhodný je výběr sypaných cereálií, celozrnného pečiva, polysacharidů, dortík výjimečně (i raw nebo cukrfree dortík výjimečně), hodně ovoce a zeleniny, ořechy, semena, proteinový tyčky ne - zbytečně moc energie. Maso jo, mlíko polotučný, jogurt raději bílý 3,5%.

 

3) Devadesátiletá babička, důchodkyně (160 cm, 50 kg)

Potřeba energie cca 7 800 kJ, pro udržení hmotnosti.

Může, na co si vzpomene. Jen měkké, mleté, nekřoupavé, nic tuhého. Ořechy a semínka (i tyčinky z nich) jsou docela tabu - riziko aspirace (vdechnutí do plic a následná infekce). Rohlík a veka nejlepší kámoši, protože celozrnný chleba by mohl podráždit trávicí trakt.

 

4)  Čtyřicetiletý pán, práce s pohybem (182 cm, 150 kg)

Potřeba energie pro žádanou redukci cca 10 000 kJ (jo pro redukci, dost jídla, ale mrkněte na tu hmotnost).

Celozrnné pečivo, náhrady masa formou sóji či robi, vejce, ořechy, semínka, hodně ovoce a zeleniny, … všechno zní úplně skvěle, na tom bude pán hubnout jak víno. To ano, do té doby, než se projeví chronické selhání ledvin (musíme omezit bílkoviny), s móc vysokým draslíkem a fosforem v krvi (to kvůli těm špatným ledvinám). Co to znamená? Že tahle „zdravá“ strava vůbec není zdravá. Protože moc fosforu ve všem obecně (hlavně maso, mléko a mléčné výrobky, luštěniny, ořechy, semena), moc draslíku v zelenině, luštěninách (sója atd.), semínkách (celozrnný pečivo), ořeších, bramborách, ….

 

Pro někoho dost energie je akorát, pro někoho už nezdravé. Někde je bílkovin moc, pro někoho už je to špatně. Semínka jsou super (vláknina, minerální látky atd.), ale ne pro lidi, kterým přináší riziko vdechnutí.

 

Vidíte? Zdravá strava neexistuje. A pojmenování „zdravá“ strava je prostě moc zavádějící. Lepší se zdá pojmenování správná strava. Je v něm více variability, nemyslíte? Nehledejte to, co se prezentuje jako zdravé, ale to, co je pro vás správné.

 

Správňácká,

Kejsí

Share on Facebook
Share on Twitter
Please reload

Nejnovější příspěvky

August 8, 2018

Please reload