© by Kateřina Čamková, Mgr. 

Jak na vysoký cholesterol?

August 17, 2017

Nedávno mi volala babička, že jí její doktor navrhuje alternativní léčbu vysokého cholesterolu. Že jí to vzkazuje přes kamarádku. A co si o tom myslím – jako o té alternativní léčbě. Myslím si o ní všechno a nic (co si myslím o celé této situaci, se babička nezeptala :D ). Mrkneme na celý cholesterol a na léčbu té jeho vysoké hladiny, jo?

 

Co je to cholesterol?

 

Cholesterol je molekula, která je v těle odjakživa a tvoří spoustu důležitých struktur a bez ní bychom nebyli. Tvoří například membrány buněk, základní struktury některých hormonů, vitaminu D, žlučových kyselin (pro trávení tuků) a účastní samotného metabolismu tuků v těle. Jenže čeho je moc, toho je příliš - znáte to. Svět i lidský tělo potřebuje být pro správný fungování v rovnováze. Proto tělo potřebuje svou optimální hladinku toho cholesterolu (v krvi). Pro jednoduchost řekněme, že tělo má určité formy cholesterolu v krvi – LDL cholesterol (zlý) a HDL cholesterol (hodný). A pro úplnost máme ještě TAG (triacylglyceroly), které patří taky mezi molekuly související s metabolismem cholesterolu a tuků. Proto vás z rozboru výsledků krve nezajímá pouze hodnota „celkového cholesterolu“ (která má být do 5 mmol/l), ale i zbývající tři – LDL do 3 mmol/l, HDL nad 1-1,2 mmol/l a TAG do 1,7 mmol/l. Takže když máte zvýšený celkový cholesterol, nutně to neznamená, že je všechno špatně – může být zvýšený třeba ten HDL a to je fajn.

 

Kde se bere?

 

Buď ho tělo přijímá potravou (z tuku samotného nebo z potravin, které tuk obsahují.) nebo si ho tvoří organismus sám. Taky ho dokáže zpětně vstřebat právě cestou těch žlučových kyselin. Ale to dle jeho aktuální potřeby.

 

Proč je vysoký cholesterol špatný?

 

Protože nám „zahušťuje“ krev, "lepí" se na stěny cév, které trochu ničí a vzniká mini zánět. Stěny cév tuhnou. K mini zánětu cestují naše „bojový“ látky – bílý krvinky, aby nás zachránily. Nemají moc šanci, protože cholesterolu je dost a celý to tam lepí a vznikají tam takový špunty. Aterosklerotický pláty. A ateroskleróza je na světě. Ta je pak spojena například s rizikem vzniku trombu (úplné ucpání cévy) nebo embolie (když se ten špunt utrhne a pak někde uvízne). Ale vznikají i další onemocnění srdce a cév. Kam to všechno spěje, už víte.

 

Jak se dá hladina cholesterolu ovlivnit?

  1. Relativně špatně.

  2. Relativně dobře.

Špatně proto, že (jako všechno v těle) je i metabolismus cholesterolu pod vlivem genů. Když jsou ty geny nemocný, je špatný i samotný metabolismus cholesterolu. Příkladem může být vrozená familiární hypercholesterolemie (dědičná porucha, kdy je zvýšená hladina cholesterolu). A genetiku nějakou vlákninou nepřečůráte. Takže jedinou volbou jsou léčiva, která zmírní negativní vliv vysoké hladiny choesterolu.

 

Dobře to jde změnou životního stylu (to slyšíte rádi, co). V tomhle případě máte vysokou hladinu cholesterolu z toho, že se nehýbete, kouříte, pijete, jíte málo vlákniny a moc tučných živočišných potravin (nutně to nemusí být úplně všechno dohromady). Takže co s tím uděláte? Začnete se pravidelně hýbat, aby se vám trochu rozbušilo srdíčko a rozproudila krev. Pak začnete jíst dost ovoce a zelky, luštěnin, ořechů, semen, ovesných vloček a celozrnných výrobků. Protože tam je dost vlákniny a ta na sebe naváže ty žlučový kyseliny, který se tak nevstřebají nazpět nebo na sebe naváže trochu tuku z potravy. V prvním případě se sníží hladina cholesterolu a ve druhém se ani nevstřebá. Alkohol a cigára bez komentáře. No a omezíte na minimum konzumaci uzenin (klobásky, salámy, uzený, pršut,…) a bůčku, žeber, sádla, tučnýho masa a tučných sýrů. A nebudete moc jíst smažený (vlastně skoro vůbec). Máslo si budete natírat jen tak, abyste schovali ty díry v chlebu. A na střídačku to budete kombinovat s nějakým margarínem (třeba Flórou). Vajíčka budete jíst i nadále, protože ty mají ještě tisíc sto padesát prospěšných látek a neobsahují jen LDL cholesterol. Taky si dáte 1 až 2 týdně rybu, klidně mořskou. A budete si dávat lněný semínka (ty mají dobrý složení tuků – hodně omega 3 nenasycených mastných kyselin, stejně jako mořský ryby a hýbou s cholesterolem). Blbý, co? :D Ne. To nejlepší, co vás mohlo potkat!

 

 

Pak jsou ještě jedinci, kteří mají zvýšený cholesterol tak nějak v rodině – jsou mladí, sportují, relativně dobře jedí, ale stejně mají cholesterol vysoký. Ale stejně tak jejich blízcí příbuzní. To je buď něco nedošetřené nebo jsou to procento, které je na horní hranici normálu, ale fungují. Ti můžou zkoušet vylepšit svůj režim nebo zkusit nějakou alternativu (když budou chtít). Ale stopro by se měli pozorovat a chodit na preventivní prohlídky, jestli už to nešplhá do nějakých moc nehezkých výšin.

 

A co ta alternativa?

 

No tý je děsně velký množství. Určitě bude hrát roli i placebo. Takže jestli chcete nebo máte pocit, že vám to pomůže – zakázat vám to nikdo nemůže. Jen o tom informujete svého lékaře (aby se ten přípravek netřískal třeba s léčivem, které berete). Ale jestli máte zvýšený cholesterol kvůli variantě 1) - nezkoušejte to. Rozhodně nevysazujte vaše léky. A rozhodně ne bez vědomí doktora. Jak moc by nějaký konkrétní přípravek fungoval a zda je nějak podložen vědecky, můžu na dotaz dohledat. Zas bych nerada veškerou alternativu zatracovala – třeba bylinky jsou, fungujou, to ví i babičky/prababičky. Ty sice nevědátorují, ale pozorují a naslouchají. Jednou jsem psala nějaký úkol o psylliu. To je takový prášek z rostliny a používá se jako vláknina. Je to doplněk stravy. A to má prokazatelný efekt na snižování hladiny cholesterolu. Tak třeba je lze přisypávat do pokrmů (jen u toho nezapomeňte zvýšit pitný režim, ať nemáte zácpu).

 

 

Vláknině zdar,

 

Kejsí

 

 

Zdroje:

1. LEDVINA, Miroslav, Alena STOKLASOVÁ a Jaroslav CERMAN. Biochemie pro studující medicíny. Vyd. 2. V Praze: Karolinum, 2009. ISBN 9788024614144.

2. L. KATHLEEN MAHAN, Sylvia ESCOTT-STUMP a AND JANICE L. RAYMOND. Krause's food & the nutrition care process. 13th ed. St. Louis, Mo: Elsevier/Saunders, 2012. ISBN 9781437722338.

Share on Facebook
Share on Twitter
Please reload

Nejnovější příspěvky

August 8, 2018

Please reload