© by Kateřina Čamková, Mgr. 

Jak moc boží je kokosový olej?

July 11, 2017

 

Sem tam se objeví nějaký dotaz na to, jak je to s tím kokosákem (kokosovým olejem). Na co je dobrý ho používat, protože má přece hrozně moc "dobrých" účinků na zdraví - "snižuje cholesterol, hubne se po něm, pomáhá při Alzheimerově nemoci atd".

 

Kokosák se používá v kuchyni - k vaření, pečení a smažení. Používá se ale i v kosmetice /hydratace pokožky a vlasů, vůně/.

 

Osobně ho v kuchyni nepoužívám, protože si a) o něm nemyslím, že by jeho složení k těmto účelům bylo vhodný, b) mi nechutná, c) je docela drahej /1l cca 190-200,-Kč/. Jak to s ním teda je?

 

 

Co je kokosák zač?

 

Jestliže si chceme ověřit účinky kokosáku na zdraví, podíváme se na něj trochu podrobněji. V první řadě si řekneme, že je to tuk rostlinného původu. Získává se z kokosového ořechu, plodu kokosovníku. Jako správný rostlinný olej neobsahuje cholesterol (můžeme mu dát malé plus). Zajímat by nás mělo, z jakých mastných kyselin (MK) je.

 

MK dělíme do tří skupin:

1) NAsycené MK (těm moc nefandíme z hlediska zdraví) “SAFA”

2) monoNEnasycené MK (těm docela fandíme) “MUFA”

3) polyNEnasycené MK (těm fandíme docela víc) “PUFA”

 

Nasycených MK je v kokosáku téměř většina - 90 %. Proto je při pokojové teplotě tuhý, jako třeba sádlo. Mononenasycené MK tvoří 7% a zbytek jsou polynasysené MK, což je teda docela bída. U MK nás taky zajímá jejich délka. Přesněji počet uhlíků, které je tvoří. MK s dlouhým řetězcem mají 12-20 uhlíků a MK se středním řetězcem mají 6-10 uhlíků. V kokosáku je kolem 65 % středně dlouhých MK.

 

 

 

Porovnání MK v jednotlivých tucích http://www.viviente.cz/hubnuti-v-lete/h. Zdroj: VOJTAŠŠÁKOVÁ, A. Tuky, olejniny, oleje a ořechy.

 

V jaké formě ho seženeme?

 

Na trhu je k dostání rafinovaný nebo panenský kokosový olej. Rafinace je technologický postup, kterým se surovina zbavuje nečistot. Rafinovaný kokosák je zbaven částeček a takto upraven je vhodný pro kulinářské účely, zejména pro zpracování při vysokých teplotách. Poznáte ho tak, že je bělejší, nevoní a je levnější. Panenský kokosák se získává z čerstvých kokosových jader a díky jinému/šetrnějšímu zpracování zůstává bílý a voňavý. Jsou v něm ale částečky, kterých jsme se u předchozího zbavily a které se mohou přepalovat. Proto není vhodný pro tepelnou úpravu, ale je super na ty vlasy.

 

Jak na nás kokosák působí?

 

  1. Hubnutí

 

Pár lidí už se zajímalo, zda užívání kokosového oleje při redukční dietě ovlivňuje tělesné složení. Jestli prostě napomáhá hubnutí a tuková tkáň mizí při jeho užívání víc. Ukazuje se, že BMI ani tuková tkáň se nemění. Pouze dochází ke zmenšení obvodu pasu.

 

2. Vliv na energetický výdej

 

Tato myšlenka vychází ze složení kokosového oleje. Může za to poměrně vysoký obsah středně dlouhých MK, které jsou rychleji vstřebávány a mohou být rychleji využity jako zdroj energie. Využití MK z kokosáku, jako rychlejšího zdroje energie, ale není tak významné, jako je u “čistých” středně dlouhých MK (uměle vyrobených tuků, tzv. MCT tuky). 

 

3. Kokosák a hladina cholesterolu

 

Ovlivnění hladiny cholesterolu kokosákem je zapeklité. Ze složení kokosáku bych řekla, že nasycených MK budou zvyšovat celkový a LDL cholesterol /ten zlej/, takže pro běžnou konzumaci není úplně oukej. Při pátrání o účincích kokosáku zjistíme, že pozitivně ovlivňuje poměr LDL:HDL cholesterolu. S celkovým i LDL cholesterolem nám kokosák hýbe, zvyšuje jej. Takže? Při dostupnosti řepkového a slunečnicového oleje bych pro konzumaci a udržování hladin cholesterolu volila právě je. Kokosový olej bych nechala do té kosmetiky.

 

4. Kůže a vlasy a antimikrobiální účinky

 

Vnitřně užívaný kokosák prozatím nemá prokázané antimikrobiální účinky. Prokázaný vliv je při jeho zevním použití na kůži. Jde zejména o hydrataci kůže, antibakteriální a antimykotické /proti plísním/ účinky v případě některých kožních onemocnění. Při užití kokosáku jako balzámu na vlasy má ochranný vliv proti mechanickému poškození a vlasy jsou hebčí.

 

Jak si tedy kokosák stojí? Užívat ho či ne?

 

Pro kosmetické využití klíďo ano. Pro užití v kuchyni (vaření, pečení, smažení) by z technologického hlediska nebyl až tak špatný -ten rafinovaný-. Díky těm nasyceným MK a "čistotě" je stálý při vysokých teplotách. Takže se vám nepřepálí a nebudou vznikat škodlivé látky. S cholesterolem ale hýbat bude. #TakCoSNim? Všechno je to o množství. Při přípravě asijské kuchyně (nebo čehokoli, kam by se vám hodil) ho v přiměřeném množství použít lze. Jíst se má ostatně všechno, že. Ke každodenní konzumaci je lepší volit třeba řepkový, slunečnicový nebo olivový olej.

 

 

Kejsí <3

 

 

Zdroje:

1) http://www.dietitianslife.com/healthy-eating/coconut-oil-the-health-benefits/

2) https://examine.com/supplements/Coconut%20Oil/

3) http://is.muni.cz/th/410968/lf_b/Kokosovy_tuk

4) http://www.foodinsight.org/coconut-oil-fat-infographic

Share on Facebook
Share on Twitter
Please reload

Nejnovější příspěvky

August 8, 2018

Please reload