© by Kateřina Čamková, Mgr. 

Storky o výživě - surfaři

July 1, 2017

 

To jsem takhle seděla s jedním surfařem na pláži a čekali jsme ještě na jednu slečnu, která se k nám měla přidat a aby řeč nestála, došlo i na typické “co že to teď dělám”. Odpovídala jsem s radostí a vděčností. S radostí toho, že se všechno daří a s vděčností, že to všechno klaplo, že mám život jak z pohádky: “Tři dny zpátky jsem dokončila obor Nutriční specialista, teď jsem na haluzový dovči, budu zařizovat bydlení  a nastupuju do práce, kterou v Brně jen tak nedostanete!”

 

“No to je super! Mě výživa moc zajímá /do týhle chvíle dobrý děcka, ale pak to přišlo/ a co ty jako doporučuješ?” Tahle otázka mě zaskočila. Dvě věci jsou na ní špatně.

 

První je fakt, že dotyčný nevěděl, kdo je nutriční terapeut. Z tónu bylo dost jasné, že “klasická” strava je bullshit a je třeba jíst nějak speciálně. Přitom je význam výživy tak velký, že by měl být součástí preventivní péče stejně jako návštěva dentální hygieny, fyzioterapie nebo preventivní prohlídky u praktika. Proto by měli lidi vědět, kdo je nutriční terapeut. Proč? Protože nutriční terapeut/specialista by měl vycházet z oficiálních výživových doporučení (pro normální populaci) a v úpravě jednotlivých potravin pro člověka se speciálními potřebami. Měl by respektovat názory pacientů/klientů a dát jim odpovídající radu. Např. když je dotyčný vegaterián a nejí maso, nutriční řekne oukej, maso nahradíte tímhle a tímhle. Nebo když dotyčný jí raw stravu, říct mu oukej, ale uvědomte si tohle a tohle a doženeme to takhle a takhle.

 

Druhý je fakt, že “klasické” stravování je špatně a musí být nějaká alternativní cesta. To ale není pravda. Ve výživovcýh doporučeních nikde není, že máte jíst denně smažené, tučné nebo sladké (přidaný cukr). Naopak se tam píše o konzumaci zelky a ovoce, a to docela dost. A taky o konzumaci dalších super potravin. Takže “klasická” /správná, normální/ strava je v pořádku.

 

Co je správná strava?

 

To znamená, že máte jíst PESTŘE (všechno = co nejširší spektrum potravin), PŘIMĚŘENĚ (porce velká jako třeba vaše pěst/dlaň) a PRAVIDELNĚ (jestli 3x nebo 5x denně - to je fuk, záleží na pravidelnosti v rámci dní). A ještě co nejméně technologicky zpracované potraviny (čerstvé ovoce, čerstvá/dušená/vařená zelenina, brambory, rýži, těstoviny, luštěniny, maso vařené/dušené/opečené, vejce, mléko a mléčné výrobky - klidně s vyšším obsahem tuku, ale míň slazené, rostlinné tuky). Prostě ne moc smaženého, milionkrát zmraženého, plného tuku a škrobů.

 

Poznámka: Ten chlápek surfař si fičí na makrobiotice. Že jako tuny zelený zeleniny. Jako OK, ale proč by se nemohly i jiné "barvy"? Kde je pak pestrost? Že se má jíst obilovina s bílkovinou. No jaký zázrak - každé hlavní jídlo má mít polysacharid (tu obilovinu), bílkovinu a tuk.

 

Správná strava je pro každého trošku jiná. Zvlášť zahrneme-li splnění určitých cílů. Různé alternativy výživy mohou být, ale měli byste si dát pozor na správnou skladbu živin (pro každý směr jiné). Váš organismus může správně fungovat i na obyčejné/normální/správné stravě /pestře, pravidelně, přiměřeně - asi si založím nový výživový směr :D /. Jo a když chcete zhubnout, všechny diety/směry jsou založené na omezení příjmu energie nebo změně stravovacích návyků. To se pak hubne. Ale to můžete i tak, aniž byste vyloučily některé živiny (např. živočišné bílkoviny, sacharidy), či potraviny (mléčné výrobky).

 

Amen.

 

Kejsí

Share on Facebook
Share on Twitter
Please reload

Nejnovější příspěvky

August 8, 2018

Please reload